zaterdag 9 augustus 2014

Brood (3)

Derde keer, beste keer. De kwaliteit van mijn broodmaaltijden gaat in stijgende lijn. Dit brood is erg zacht en wint qua structuur zeker van zijn vaste, zelfs ietwat rubberachtige voorgangers. Leuk om nog eens in een ‘normaal’ sneetje brood te bijten! Ook de lekkere smaak van de boterhammen verrast me.

In mijn broodmachine (Panasonic SD-2501 WXE) ging de hoofdrol naar No-Risk Wit van Dibro. Deze mix is verkrijgbaar bij AVEVE en kan je daar ook bestellen indien jouw winkel geen voorraad indeed. Het brood mag evengoed in de gewone oven na wat manueel labeur, maar voor de machinale bereiding alvast een tip om tot een goed resultaat te komen: help de broodmachine een beetje bij het mengen. Het deeg is een erg kleverige brij een neemt niet alle bloem mee van de randen en de bodem van het emmertje. Om de ingrediënten goed onder elkaar te krijgen, moet je dus een aantal keer met een spatel langs de randen gaan.

Ik verkies het brood volledig te snijden en een deel van de sneetjes in te vriezen. Zo komt droog brood niet aan de orde.

De nodige recepten (met keuzemogelijkheden) vind je op de verpakking van de broodmix. Hieronder mijn invulling:

Ingrediënten:
- 500 g No-Risk Wit
- 8 g droge gist
- 225 ml water
- 225 ml lactosevrije melk
- 30 g margarine
- 10 g zout

Werkwijze:
Doe de ingrediënten als volgt in de machine: eerst de gist, dan de mix, vervolgens zout en boter, en als laatste het water en de melk.
Kies voor het glutenvrije programma.
Het mengen een handje helpen zoals eerder beschreven.


Filet FODMAP_wit brood

Geen opmerkingen:

Een reactie posten