zondag 17 augustus 2014

Brood (4)

Net wanneer ik een beetje uitgekeken raakte op mijn spierwitte boterhammen, bemerkte ik in Bio-Planet een pakje glutenvrije broodmix met op de voorkant van de doos een beeldig bruin broodje. Le moment suprême, het doornemen van de ingrediëntenlijst, kende een goede afloop: geen FODMAP’s!

Met de Snel-klaar Broodbakmix Donker van Bauckhof bak je op een uur tijd een glutenvrij rijstbrood. De bereiding duurt letterlijk slechts twee minuten en na een uurtje in de oven komt het brood als vanzelf uit de bakvorm gevallen, maar…

Ondanks de aangeraden twee insnijdingen die wellicht wat vocht moesten doen ontsnappen, bleef het brood volledig nat binnenin. Bovendien heb ik de indruk dat het deeg dubbel zo hoog zou moeten rijzen. Aangezien het om een afgewerkte broodmix gaat, kan ik de fout niet zoeken bij de ingrediënten. Misschien de oven even openzetten om wat stoom naar buiten te laten?

In een poging om het brood alsnog te redden, gingen de afgekoelde sneetjes een tiental minuten de oven in aan 200°C, maar binnenin bleven ze derf. Jammer, de smaak zat behoorlijk goed.

Ingrediënten:
- 1 pakje broodmix
- 450 ml water

Werkwijze:
Oven voorverwarmen op 220°C.
Inhoud van de verpakking 2 minuten lang door koud water roeren.
Het deeg niet laten rijzen, maar meteen in een ingevette vorm scheppen.
Het deeg bovenaan gladstrijken met een natte spatel.
Het brood een eerste 5 minuten bakken op de onderste positie in de oven.
Overlangs twee gleufjes insnijden en nog 55 minuten laten bakken.
Na het bakken meteen uit de vorm nemen en laten afkoelen.


Filet FODMAP_brood_donker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten