vrijdag 15 augustus 2014

Koekjes met crisp!

Koekjesdeeg op basis van twee soorten meel, zonder ei of ander toegevoegd vocht… in mijn zoektocht naar een krokant koekje is geen enkel recept te min of te gek. Ter aanvulling van gewone witte bloem greep ik, licht overtuigd door al het afgebeelde gebak op de verpakking, naar mijn nooit eerder gebruikte teffmeel. Could you be the one?

Ik weet niet of het echt aan de teff te danken is, maar de koekjes werden bij het afkoelen vrijwel meteen hard en bijgevolg moeilijk te weerstaan. De smaakbeoordeling moest dan ook niet lang op zich laten wachten en naar analogie van hun halfuurtje in de oven, kwamen de koekjes ook daar ongeschonden uit. Een lekker, kort boterkoekje met (en dat is wél te danken aan het nieuwe meel) een mooi bruin tintje.

Dit recept ga ik zeker nog andere richtingen proberen uit te sturen. Voor 10 tot 12 teffkoekjes ga je als volgt te werk:

Ingrediënten:
- 50 g witte bloem (bv. Plain white flour blend van Doves Farm)
- 16 g teffmeel (bv. Teff flour, Free From van Peak’s)
- 50 g boter (bv. harde Planta)
- 33 g suiker
- 3 g vanillesuiker
- klein snuifje zout

Werkwijze:
Alle ingrediënten tot een deeg kneden en het bolletje deeg 30 minuten in de koelkast laten rusten.
Het deeg uitrollen (op wat bloem) en de uitgesneden vormpjes op de bakplaat (met bakpapier) leggen.
De vorige stap herhalen totdat je deeg op is.
De koekjes gedurende 30 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 150°C.


Filet FODMAP_koekjes met crisp_teffmeel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten