vrijdag 8 augustus 2014

Sausjes

Ik zou mezelf niet zijn moest ik niet lustig blijven zoeken naar gepermitteerde vervangers voor producten die voorafgaand aan het dieet dagelijks of frequent op mijn bord belandden. Vandaag aan de beurt: cocktailsaus.

Tot voor kort bracht ik zowat elke warme maaltijd en elk behoevend broodje op smaak met een stevige portie van het goedje. Gerst en selderij maakten daar een einde aan (ter info: cocktailsauzen bevatten soms ook melk, ui, glucose-fructosestroop, …). De familie FODMAP verknoeide ook mijn idee om zelf iets te fabriceren met mayonaise en ketchup. In gekochte ketchup kan je bijvoorbeeld selderij en glucose-fructosestroop terugvinden. Mayonaise is doorgaans ‘veilig’.

Mijn oog viel echter op de interessante ingrediëntenlijst van Calvé ketchup. Tomatenpuree (waarvan ik opving dat ze niet volledig onschuldig is qua vrije fructose-gehalte) prijkt wel als eerste op het label, maar afgezien daarvan lees ik geen afgeraden voedingsstoffen. Die zouden dan net als bij andere merken op het label vermeld worden, toch?

Dus geen toefje van deze ketchup als je tomatenpuree volledig wilt elimineren. Ik neem hem er af en toe bij aan tafel, maar matig mijn gebruik.


Filet FODMAP_ketchup_sausjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten