zaterdag 6 september 2014

Teffbroodjes

Ik vind niet veel gerichte toepassingen voor het teffmeel dat ik nog heb liggen. Voorlopig gebruik ik het dan ook als toevoeging, voor een kleine nuance in smaak en kleur. Eerder verwerkte ik het meel al in koekjes, deze keer moest het voor dat ietsje extra zorgen in een nieuwe reeks kleine broodjes.

“Je vindt wat je zoekt als je stopt met zoeken”, hoor je wel eens zeggen. Wel, vandaag vond ik in mijn bakvorm geheel onverwacht iets waarvoor ik al even geen hoop meer koesterde: zachte sandwiches!

Ik halveerde de ingrediënten van mijn wit brood en verving 50 gram van de bloem door teffmeel. Het deeg ging voor de lol in een muffinbakvorm. Met onderstaande hoeveelheden kon ik de vormpjes bovendien alle twaalf netjes vullen. Ligt het aan het superfijne meel, de kleine bakvormpjes, … een beredeneerde verklaring kan ik niet meegeven. Wat ik wel weet: de boordjes zijn lekker, zacht, luchtig en meer dan welkom in mijn FODMAP-arme broodgamma.

Ingrediënten:
- 200 g witte bloem (bv. Dibro No-Risk Wit)
- 50 g teffmeel (bv. Peak’s Free From, Teff Flour)
- 4 g droge gist
- 225 ml water
- 15 g boter
- 5 g zout

Werkwijze:
Meng alle ingrediënten onder elkaar.
Verdeel het deeg over de ingevette bakvormpjes (ongeveer voor de de helft vullen).
Laat het deeg afgedekt rijzen totdat de broodjes verdubbelen in volume.
Bak 15 tot 20 minuten in een voorverwarmde oven van 210°C.


Filet FODMAP_teffbroodjes_sandwiches

Geen opmerkingen:

Een reactie posten